Batteribyte i Fabia 1,2

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
Gudmar
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Batteribyte i Fabia 1,2

Inlägg av Gudmar »

Batteriet i min Fabia 1, 2 årsmodell 2005, är helt tomt. Skall försöka ladda upp det, alternativt anskaffa ett nytt. Min fråga gäller hur jag på enklaste sätt får ut batteriet. Som jag förstått så finns det runt batteriet 4 "väggar" fästa med spännhakar, och så finns det i botten en spännbult. Är det nödvändigt att ta bort "väggarna" för att få ut battteriet eller räcker det med att lossa spännbulten, i fronten? Det finns ju ett lyfthandtag på batteriet, utan detta skulle det vara omöjligt att bara lyfta upp det och då alltså nödvändigt att montera ner väggarna?

Med vänlig hälsning
Gudmar
Beeenjamin
Bilmodell: Skoda Felicia 1.3
Kontakt:

Sv:Batteribyte i Fabia 1,2

Inlägg av Beeenjamin »

Jajamän, du måste ta ner väggarna.
Hur gammal är batteri? När bytte du senast?
Om du har den byt nyligen, så är generator fel på.
Annars skulle jag rekommendera om du har inte bytt batteri innan så köp en ny. Om du laddar upp gamla batteriet så kommer den också urladdas snabbt igen.
Gudmar
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Batteribyte i Fabia 1,2

Inlägg av Gudmar »

Batteriet har suttit i sedan bilen var ny, är alltså nu 5 år ganska precis. Bilen har stått oanvänd i en snödriva sedan mitten av december och när jag nu tänkte komma igång med den igen så var batteriet helt tomt, finns inte ens ljus i inomhusbelysningen, radion är stendöd etcetera.
Antan
Bilmodell: Skoda Fabia 1.4 16v (wv 75hp)
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Batteribyte i Fabia 1,2

Inlägg av Antan »

Batteriet kan säkert hållas i bruk ett tag till, förutsatt att det inte tagit skada av att vara helt urladdat ett längre tag. Om batteriet är dåligt kan det hända att den elektrohydrauliska servopumpen börjar krångla, annars är det nog bara att tuta o köra.

Vad du ska göra är att starta bilen med hjälp av startkablar och sedan köra den i en halvtimme eller så, så hinner batteriet laddas upp.

Om du ändå bestämmer dig för att byta batteri så är det enkelt det med. På min bil, 1.4 16v, behöver man inte lossa väggarna. Bara vik undan säkringshållaren, lossa minuspol, lossa pluspol, skruva loss en 13mm sexkantmutter i framkanten på batterilådan, lyft ur gamla batteriet, i med nya, fast med samma mutter, på med pluspol, på med minuspol, knäpp en öl. Se till att aldrig kortsluta batteripolerna.
lejon-hjarta

Sv:Sv:Sv:Sv:Batteribyte i Fabia 1,2

Inlägg av lejon-hjarta »

Är de just nödvändigt att knäppa en öl, vid just denna arbetsmoment?

HAHAHAHAHA
Rainman
Bilmodell: Skoda Roomster
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Batteribyte i Fabia 1,2

Inlägg av Rainman »

Självklart Daniel. Det är ju ett av de viktigaste arbetsmomenten.

/R
Pedro61
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Batteribyte i Fabia 1,2

Inlägg av Pedro61 »

[quote]Batteriet i min Fabia 1, 2 årsmodell 2005, är helt tomt. Skall försöka ladda upp det, alternativt anskaffa ett nytt. Min fråga gäller hur jag på enklaste sätt får ut batteriet. Som jag förstått så finns det runt batteriet 4 "väggar" fästa med spännhakar, och så finns det i botten en spännbult. Är det nödvändigt att ta bort "väggarna" för att få ut battteriet eller räcker det med att lossa spännbulten, i fronten? Det finns ju ett lyfthandtag på batteriet, utan detta skulle det vara omöjligt att bara lyfta upp det och då alltså nödvändigt att montera ner väggarna?

Med vänlig hälsning
Gudmar[/quote]
Skriv svar