Hej, dörrhandtag vid förarsidan gick av (i plasten) (helt utan kraft) en dag. Hade bilen inne på (auktoriserad för Skoda) verkstad för att byta ut hela den delen inklusive högtalare. Nya dörrhandtaget funkar fint.
Märkte dock vid hämtning av bilen (på verkstaden) att det inte längre går att låsa dörren vid förarsidan, låset klickar 2 gånger istället för 1 gång när man låser med dörren. Resten av dörrarna förutom förardörren låses.
Verkstadens representant slog ifrån sig snabbt och sa att det är ett helt annat problem, som förmodligen funnits där länge utan att jag märkt det. Han tyckte (utan undersökning) att låskolven är trasig. Men jag kollar nästan alltid att dörren är låst när jag låser för jag är nojig för signalstörare. Jag höll inte med honom.
Verkstad kollade nu felkoder och såg att låset vid höger framsida gav en konstant felkod som inte gick att ta bort.
Nu till första fråga: går det att se en tidsstämpel för när en felkod kom? Kan man använda sig av det för att bevisa att det var verkstaden som orsakade felet, är det alltså värt att åka till en annan verkstad och få hjälp med att läsa och skriva ut felkod?
Andra frågan: Jag åker på en felsökningsavgift nu, på 2000 kr, som jag ska betala om det inte visar sig att verkstaden gjort fel. Men det är ju verkstaden som bestämmer om dom själva gjort fel. Är detta rimligt? Vad kan man kräva i den här situationen som konsument?
Inre dörrhandtag förarsidan trasigt, följdfel
-
kristian123
- Bilmodell: Fabia 2018
- Kontakt:
-
kristian123
- Bilmodell: Fabia 2018
- Kontakt:
Re: Inre dörrhandtag förarsidan trasigt, följdfel
Problemet löst, verkstaden erkände att en vajer till en låsenhet hade lossnat när dom bytte dörrhandtaget.
Jag slapp betala felsökningen
Jag slapp betala felsökningen