Hej,
jag har en Superb kombi 2017, 190 hk TDI 4x4 med 6 vx DSG. 19500 mil
Tidigare har jag bara behövt trycka löst på bromsen för att starta motorn. Sedan en tid måste jag trycka riktigt hårt eller pumpa på bromspedalen för att den ska starta.
Om jag bara vill slå på tändningen så fungerar det att trycka på startknappen, så det verkar inte vara något fel med den.
Den kan även vara svårt att stänga av motorn och då behöver jag trycka hårt på pedalen.
Kan inte se att jag har några felkoder när jag kollade idag.
Bromsarna fungerar utan problem och bromspedalen känns som vanligt.
Jag antar att det finns någon kontakt i bromssytemet som är inblandad för att känna av att bromsen trycks ner när man startar motorn. Kan det vara problem med den?
Göran
Skoda Superb 2017 startar bara vid hårt tryck på bromsen
-
GJ126
- Bilmodell: Superb
- Kontakt:
-
GJ126
- Bilmodell: Superb
- Kontakt:
Re: Skoda Superb 2017 startar bara vid hårt tryck på bromsen
Jag kom att tänka på en sak till som kanske kan hjälpa att hitta felorsaken.
Om jag bara trycker på startknappen slås tändningen på eller av. Det fungerar normalt.
Om jag trycker som tidigare på bromsen och trycker på startknappen så händer ingenting.
Dvs tändningen slås inte på. Jag antar att det är något som känner av att bromspedalen är aktiverad men att någon annan givare förväntar sig högre bromstryck för att aktivera startsekvensen.
Det är likadant när jag ska stänga av, om jag inte trycker hårt på bromsen så fortsäter motorn att gå.
Ganska irriterande, är lite orolig för att hamna i en situation där motor inte startar oavsett hur hårt jag trampar på bromsen.
Göran
Om jag bara trycker på startknappen slås tändningen på eller av. Det fungerar normalt.
Om jag trycker som tidigare på bromsen och trycker på startknappen så händer ingenting.
Dvs tändningen slås inte på. Jag antar att det är något som känner av att bromspedalen är aktiverad men att någon annan givare förväntar sig högre bromstryck för att aktivera startsekvensen.
Det är likadant när jag ska stänga av, om jag inte trycker hårt på bromsen så fortsäter motorn att gå.
Ganska irriterande, är lite orolig för att hamna i en situation där motor inte startar oavsett hur hårt jag trampar på bromsen.
Göran